Associate Director

Charles Groenhuijsen broke off his history studies to become a journalist. First at the ANP and de Volkskrant, then at the NOS, where he would eventually work for 23 years, as editor, correspondent in the United States and anchor of the NOS Journaal. After that, he wrote a large number of books and columns. Charles is one of the best known television journalists in the Netherlands. Besides his work as a journalist and publicist, Charles is a much sought-after speaker and chairman. As media strategist, interview/presentation trainer and leadership coach at Value@Stake, he has been involved in assignments for domestic and foreign clients since 2018.

“Ach ja, hoe vaak stond je vroeger voor een microfoon of camera? Zelden toch? Het was de tijd van geschreven persberichten, lange toespraken  of dikke rapporten. Nu is er internet, zijn er blogs, podcasts , YouTube. Elke TV-zender heeft een eigen talkshows en op de radio is er bijna 24 uur per dag debat.

Je moet je boodschap wervend en overtuigend kunnen brengen. Soms wat langer (een podcast of lezing van 20 minuten), of korter (YouTube staat vol met filmpjes van maximaal 2 minuten). Hetzelfde zie je bij interviews: bij een talkshow mag je met een beetje geluk een minuut of acht praten. Op de radio de helft. Als het tv-journaal langskomt moet het nog veel korter. Nieuwszenders werken met quotes van maximaal 10 seconden. Hoe doe je dat? Wat zijn de kansen? Wat de valkuilen? Wat kun kwijt in  zo’n korte tijd? Heel veel. Echt waar.

Kun je het leren? Ja, begin met naar jezelf te kijken en luisteren. Na bijna 40 jaar televisie (sinds 1983) heb ik veel ervaring opgedaan die ik graag met anderen deel.  Laat je niet overvallen als je ineens de boodschap van je bedrijf moet overbrengen. Wees niet bang als je gewild of ongewild plotseling je zegje moet doen. Ik vind het een heerlijke uitdaging om aansluitend bij wensen van de klant hiermee aan de slag te gaan. Stijg boven jezelf uit. Wie durft?”

Mail Charles Groenhuijsen

LinkedIn