Research Partner
Peter Mulder heeft een lange professionele ervaring in marktonderzoek, communicatie-effectonderzoek en stakeholder research, opgedaan zowel aan bureauzijde (Motivaction, Millward Brown, SCAN, Intomart-Gfk) als in dienst of opdracht van grote financiële dienstverleners (Delta Lloyd Groep, ABN AMRO).
Sinds 2016 is Peter actief als zelfstandig marktonderzoeker voor opdrachtgevers als Philips TV & Audio, ABN AMRO Verzekeringen, Zilveren Kruis Achmea, Booking.com en not-for-profitorganisaties, waaronder de Nederlandse Hartstichting en de Hogeschool van Amsterdam.
Het accent van zijn onderzoeksopdrachten ligt meestal op strategische, beleidsmatige vraagstukken en zakelijke doelgroepen.
“Het verrast me telkens weer hoeveel nieuwe inzichten je kunt ophalen met relatief eenvoudige onderzoeksmiddelen zoals stakeholderinterviews of -panels, al dan gecombineerd met een korte, gerichte online enquête. Toch zien veel organisaties vaak af van een kwalitatief onderzoek, vanwege de veronderstelde kosten en – vooral – de doorlooptijd. Ten onrechte, omdat het – mits goed gepland en strak uitgevoerd – echt niet veel extra tijd of budget hoeft te kosten. Daarbij komt dat je elke euro die je vooraf investeert in onderzoek, verderop in het traject dubbel en dwars terugverdient omdat het tot veel betere beslissingen en keuzes leidt (‘first time right’).
Voor opdrachtgevers doe ik regelmatig korte stakeholderonderzoeken waarbij de klant vaak al binnen een week na de briefing over de belangrijkste resultaten beschikt. Met een traditionele aanpak – zoals vaak gehanteerd door reguliere marktonderzoeksbureaus – zou dat weken, zo niet maanden duren.
Als research partner van Value@Stake hoop ik meer bedrijven en organisaties te laten ervaren hoe gericht kwalitatief onderzoek tot meetbaar betere beslissingen en resultaten van hun activiteiten in communicatie en stakeholdermanagement leidt.”
