Een training die we als Value@Stake regelmatig – en op maat! – geven aan uiteenlopende organisaties gaat over effectieve woordvoering in de media. We merken aan onze klanten dat ze er tijdens de oefeningen plezier in krijgen om een verhaal aan media te vertellen. En daar zijn we best een beetje trots op.

Want voor de camera, met een microfoon onder de neus, of met recorder op tafel … communicatie tijdens een media-optreden gaat een woordvoerder veel eenvoudiger én comfortabeler af als hij/zij weet hoe dingen in de media werken.

Hieronder kan je een korte samenvatting van de training lezen.
Geïnteresseerd? Laat het ons weten via [email protected]. We bespreken dan graag met je hoe we deze training ook voor jouw organisatie ’tailor-made’ kunnen maken.

TRAINING ORGANISATIE-WOORDVOERING:
Zelfverzekerd en doelgericht in de media.

Als woordvoerder van een bedrijf of organisatie wil je graag een standpunt verkondigen. Een mening, een argumentatie. Omdat het bedrijf uitbreidt, of juist in zwaar weer verkeert. Omdat een innovatie wereldkundig moet worden gemaakt, of een grote operationele fout met gevolgen voor velen. Soms zul jij de media opzoeken, maar vaker nog zoeken redacties jou op.

Reguliere mediatrainingen gaan vooral in op defensieve situaties: er is een issue, en jouw organisatie moet zich hierbij verantwoorden. Niet vreemd daarom dat veel woordvoerders wordt geleerd om onder hoge druk met ‘meel in de mond’ te praten. Wat dit doet met de geloofwaardigheid van statements laat zich raden.

Charles GROENHUIJSEN (journalist, publicist en TV-host) en Michael Renssen (trainer en communicatiestrateeg) trainen woordvoerders op een andere manier. In één dagdeel maken ze van jou als woordvoerder een meer aantrekkelijke mediagast, of je nu goed of slecht nieuws te vertellen hebt. Zonder voorbij te gaan aan de belangrijke kernboodschappen van een organisatie, stellen zij vooral de kwaliteit van het mediaoptreden centraal. Vragen die daarbij centraal staan zijn:

·         Maak ik als woordvoerder effectief gebruik van een media-optreden? (krant/radio/tv/anders)
·         Hoe vertaal ik standpunten effectief naar statements die zowel voor je organisatie als voor de redactie van een medium aantrekkelijk zijn?

De training is geschikt te maken tot maximaal acht deelnemers. Dat betekent dat een team woordvoerders óf een organisatiebestuur in één keer deelfde training kan meemaken.

Het is een intensieve training! Maar met een schat aan praktische tips en adviezen waarmee je als woordvoerder zelfverzekerd de media-arena instapt.